Wednesday, November 30, 2011

Mandi beserta zikir

Assalamu’alaikum wwt..
Sesudah saya membicarakan kaedah Petua Mandi Songsang, maka tidak lengkap rasanya jika tidak berkongsi mengenai mandi beserta zikir kepada Allah.
Ingat, kita mandi bukan sahaja untuk menyuci dan menyegarkan badan yang zahir dengan menggosok badan menggunakan sabun dan sebagainya. Malah lebih jauh daripada itu, kita juga memohon kepada Allah agar disembuhkan daripada penyakit zahir dan batin yang ada pada diri kita. Justeru, sudah sewajarnya kita tidak lupa kepada Allah dalam setiap keadaan ,hatta dalam mandi sekalipun.
Ingatlah kisah Nabi Ayub ketika ditimpa ujian penyakit yang amat dahsyat daripada Allah. Kesabaran dan ketahanan iman Nabi Ayub sungguh kental dan tidak mengenal erti putus asa. Allah s.w.t telah memujinya dalam kitab-Nya yang berbunyi:
"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 44)

Setelah Nabi Ayub menderita penyakit kronis dalam jangka waktu yang cukup lama, dimana sahabat dan keluarganya telah melupakannya, maka ia menyeru Rabbnya, "(Ya Rabbku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang." (Al-Anbiya’: 83). Dikatakan kepadanya, "Hantamkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan minum." (Shad: 42). Nabi Ayub AS menghantamkan kakinya, maka memancarlah mata air yang dingin karena hantaman kakinya tersebut. Dikatakan kepadanya, "Minumlah darinya serta mandilah." Nabi Ayub AS melakukannya, maka Allah Ta'ala menghilangkan penyakit yang menimpa lahir dan batinnya.

Kita mengambil iktibar akan kisah Nabi Ayub yang diperintahkan oleh Allah agar minum dan mandi untuk menyembuhkan penyakit. Jadi apa salahnya kita pun beramal dengan kaedah mandi tersebut.
Caranya begini:

Mandi di telaga

Gunakan kaedah Mandi Songsang iaitu; Mula-mula kita menjiruskan air bermula daripada kaki, betis, lutut, peha, pinggang, badan, dada dan ke bahu. Apabila sampai siraman air ke bahu, maka ambil satu timba air siramkan separuh air ke bahu kanan sambil berkata “Laillaha illallah” dan separuh air lagi dalam timba tersebut siramkan pula ke bahu kiri dengan berkata “Muhammadar rasullullah”.  Begitulah kita lakukan bergilir-gilir ke bahu kanan dan ke bahu kiri sebanyak 8 (lapan) kali. Untuk kali ke-9 (sembilan), ambil satu timba air dan siramkan ke kepala dengan berkata “Laillaha illallahu Muhammadar rasululllah”. Boleh juga kita meneguk sedikit air yang mengalir dari siraman ke kepala tadi. Sambil itu niatkan dalam hati semuga Allah menyembuhkan segala penyakit zahir dan batin  kita. InsyaAllah makbul....
Ingat....mandi tu mestilah menutup aurad. Jangan mandi telanjang pula (malulah sikit).
Sekian untuk perkongsian kali ini, cubalah...apapun, mesti IKHLAS, YAKIN dan REDHA

No comments:

Post a Comment