Thursday, February 14, 2013

Merawat Demam Panas : Kena Mandi

Salam sejahtera buat pembaca budiman.

Gambar hiasan: Anak demam panas

Demam ialah suatu tindak balas normal badan terhadap sebarang bentuk jangkitan kuman atau penyakit tertentu. Suhu badan yang normal adalah 37°C (98°F). Seseorang itu boleh dianggap demam jika suhu badannya melebihi 37°c. Demam biasa pula bermakna suhu kita meningkat lebih daripada 37°C tetapi tidak melebihi 38°C. Demam biasa akan pulih dalam masa dua, tiga hari sahaja. Demam panas pula terjadi apabila suhu melebihi 38°C dan berlarutan lebih lama selalunya disertai simptom-simptom lain seperti batuk dan selesema.

Bagi kanak-kanak berumur antara 6 bulan ke 6 tahun, demam panas boleh menyebabkan kekejangan ataupun lebih dikenali sebagai sawan demam. Jika demam panas menyerang anak anda, janganlah memandang remeh atau biasa-biasa sahaja. Cepat-cepatlah berikhtiar berubat sama ada secara rawatan Islam mahupun rawatan moden.

Sahabat saya di Jengka 20 ada mempunyai seorang anak berpenyakit sawan tarik akibat demam panas. Kasihan saya melihatnya, kerana pemikiran anaknya itu agak terganggu. Ada sekali saya merawatnya namun sudah terlambat dan sukar untuk sembuh.


Ada satu kes baru-baru ini, anak sahabat saya berumur 6 tahun diserang demam panas. Sahabat saya itu bekerja di TNB Jengka menelefon bahawa anaknya sudah seminggu demam dan tidak ‘kebah’ atau sembuh. Ubat hospital sudah diberi namun keadaan suhu panasnya masih tinggi. Beliau begitu risau dan akan datang pada malam itu juga. Sesampainya ke rumah, saya meruqyah anaknya dengan doa-doa pilihan beserta air untuk di buat minum dan mandi.  Sahabat saya terkejut kerana saya menyuruhnya memandikan anaknya itu. Apa yang difahamkan olehnya melalui saranan ibunya bahawa anak yang demam tak perlu dimandikan... Saya  menegaskan bahawa demam panas hendaklah disejukkan dengan air..sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Sayyidatina Aisyah RA: Maksudnya;

“Demam itu merupakan ledakan daripada neraka, maka sejukkanlah ia dengan air”

Justeru, bagi pesakit demam panas hendaklah sentiasa menyejukkan diri dengan mandi atau dilap badan dengan air.  Manakala bagi bayi dan kanak-kanak disarankan memakai pakaian nipis, berkipas dan sentiasa minum air secukupnya.

Kaedah dan Rawatan Demam Panas:

·         Rawatan penyakit demam panas ialah dengan menggunakan air yang telah didoakan untuk diminum dan mandi. 
·         Mandi sebaiknya dilakukan pada waktu petang antara asar dengan maghrib.  Tidak digalakkan mandi pada waktu tengahari.
·         Cara mandi yang disarankan dan telah mmenjadi amalan orang-orang tua dahulu adalah memulakan mandi dengan membasahkan kaki terlebih dahulu diikuti lutut, pinggang seterusnya naik sampai ke kepala. 
·         Setelah selesai mandi, jadikan air yang telah didoakan sebagai bilasan terakhir dan biarkan air itu kering sendiri tanpa dilap.

Kombinasi doa yang dibaca dan ditiupkan pada air tersebut ialah:

1.      Surah Al-Fatehah ( Penawar Seribu Guna)
2.      Ayat Pemecah Kebuntuan  ( Surah al-Hasyr ayat 21 – 24)


3.      Doa Rawatan Demam Panas

4.      Doa Penyejuk


Sekian perkongsian rawatan pada kali ini. Mudah-mudahan jadikan panduan ini untuk merawat demam panas anak anda yang tersayang.  Sediakan paying sebelum hujan…

Rujukan :
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din (Rawatan Penyakit Jasmani (II) Jilid 3). Darussyifa. 2011

No comments:

Post a Comment