Tuesday, January 15, 2013

DOA BERKUBU : AMALAN RINGKAS SERBAGUNA

Sudah lama saya tidak menulis dalam blog ini kerana kesibukan masa. Saya percaya saudara pembaca pun mungkin sibuk dengan tugas masing-masing.
Dalam kesibukan tugas seharian, janganlah pula kita lupa untuk membenteng diri kita dengan amalan-amalan pembenteng diri yang telah dipelajari. Ada amalan yang panjang dan ada pula amalan yang pendek. Walau apapun, sama ada panjang atau pendek amalan pendinding tersebut, yang penting ialah istiqamah. Maksud istiqamah ialah melakukan dengan berkekalan. Amalan yang dilakukan dengan istiqamah biarpun sedikit adalah lebih berkesan dan mujarab daripada melakukan banyak amalan tetapi tidak istiqamah.
Tulisan kali ini mengajak para pembaca melihat satu amalan yang ringkas yang pernah saya pelajari daripada Tuan Guru Ustaz Haron Din suatu masa dahulu. Doa tersebut dipanggil doa berkubu. Doa ini perlu dibaca dan diamalkan selalu baik ketika melangkah memulakan perjalanan, sebelum kereta bergerak, ketika memasuki bangunan pejabat, membuka bilik, ketika membuka dan menutup pintu pagar rumah dan sebagainya. Doa dibaca sekali, tiga kali atau tujuh kali kemudian barulah bertawakkal dan serahkan diri kepada Allah yang Maha Kuasa. Insya-Allah...
Doa berkubu:


A'uzubillah himinassyaitanirrajim
Tahasantu bihisni Laila ha illallah Muhammaddarasulullah. 
Maksudnya :
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.
Aku berkubu dengan kubu Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad Rasulullah.

Cara amalannya adalah seperti berikut:
Berdiri menghadap ke hadapan (katakan ke arah Utara). Baca ayat ini kemudian tiup sehingga habis nafas ke hadapan sambil menoleh kanan ke kiri.
Pusing ke arah kiri (sekarang berdiri ke arah barat), baca ayat ini kemudian tiup sehingga habis nafas ke hadapan sambil menoleh kanan ke kiri.
Lakukan perkara yang sama untuk arah selatan dan timur.
Berpaling semula ke arah utara, baca lagi kemudian tiup ke arah atas sehingga habis nafas.
Akhir sekali (bacaan ke-7), baca ayat ini kemudian tarik nafas dan tahan nafas seberapa lama yang boleh kemudian hembus.
Sekian sahaja perkongsian ilmu pada kali ini..

No comments:

Post a Comment