Thursday, November 10, 2011

Lapisan Aura Manusia

Assalamu’alaikum wwt.
Tulisan kali ini adalah sambungan daripada tajuk terdahulu iaitu masih lagi berkaitan dengan aura. Kali ini saya ingin menarik perhatian pembaca mengenai lapisan aura manusia. Semua lapisan aura ini berdasarkan  kajian saintifik iaitu warna-warna aura yang boleh dilihat menerusi kamera khas yang boleh menangkap warna-warna aura tersebut.
Sebenarnnya dalam kaedah ilmu sufi @ tasauf ada juga diajarkan mengenai warna-warna yang membawa pengertian tersendiri. Contohnya di dalam buku lama catatan pahlawan Pahang iaitu Mat Kilau, ada dicatatkan penggunaan kalimah lam Jalallah yang dipakai pada bahagian tubuh tertentu yang disertakan dengan warna seperti merah atau kuning.
Tidak ketinggalan juga dalam Ilmu Nazoriah (jalan sufi), turut menekankan pengamalnya memandang kalimah pada diri dengan warna tertentu mengikut fungsi seperti warna putih, biru, kuning tua, merah, hijau, kuning kunyit dan hitam. Setiap warna ada kegunaannya tersendiri. Tilik serta fikir, wajah serta cahaya....   Jika berminat belajar, boleh hubungi saya (akan saya bawa berjumpa guru)
Saudara pembaca,
Berbalik kepada lapisan aura manusia yang dikaji secara saitifik, iaitu terdapat tujuh lapisan aura yang berada disekeliling tubuh fizikal manusia. Lapisan-lapisan tersebut adalah:

Lapisan Pertama: Lapisan Tubuh Eterik (Cahaya Merah)
Lapisan yang paling hampir atau dalam. Dekat dengan tubuh fizikal: mewakili tahap kesihatan tubuh fizikal.
Lapisan ke-2: Lapisan Tubuh  Emosi (Cahaya Jingga)
 Berkait rapat dengan sistem emosi dan perasaan manusia. juga mempunyai kaitan pada pengalaman manis dan pahit seseorang. Lapisan cahaya warna ini dikatakan setebal tiga inci daripada tubuh fizikal.
 
Lapisan ke-3: Lapisan Tubuh Mental (Cahaya Kuning)
Lapisan ini menceritakan mengenai kebolehan kuasa minda sedar tubuh.

 Lapisan ke-4: Lapisan Tubuh Astral (Cahaya Hijau) Lapisan pertengahan antara lapisan-lapisan yang lain, berkait rapat pada Chakra jantung (hijau). Sebagai lapisan yang menghubungkan tenaga-tenaga yang menghalir daripada lapisan luaran ke lapisan dalaman, begitu juga sebaliknya.

Lapisan ke-5: Lapisan Tubuh Eterik Tinggi (Cahaya Biru)Lapisan yang berkait rapat dengan lapisan eterik tingkat pertama yang menceritakan perihal kesihatan tubuh fizikal. Namun pada lapisan ini tenaga bergetar pada tingkat yang  lebih tinggi bersamaan dengan getaran gelombang bunyi . bagi mengimbangi kesihatan lapisan eterik pertama, lapisan eterik tinggi ini memerlukan getaran tenaga bunyi seperti zikir, doa, bacaan ayat suci al-Quran dan sebagainya, yang melibatkan frekuensi bunyi. Oleh sebab itu jugalah mengapa agama-agama lain menggunakan mantera sebagai alat untuk menggetarkan lapisan ini.

Lapisan ke-6: Lapisan Tubuh Mental Tinggi (Cahaya Indigo)Tenaga bergetar pada frekuensi yang lebih tinggi yang berkait rapat pada sistem ‘gerak rasa’  atau ‘firasat’ manusia.

Lapisan ke-7: Lapisan Tubuh Rohaniah atau Spiritual (Cahaya Ungu)
Lapisan yang menghubungkan tenaga alam terus kepada lapisan aura yang lain seterusnya ke dalam sistem chakra tubuh bagi pelbagai kegunaan dan kepentingan tubuh manusia. berkaitan terus dengan sistem roh yang terhubung dengan ‘ talian hayat’ (dikenali juga sebagai kundalini) daripada Allah.
Saudara pembaca,
Rahsia kehebatan penciptaan Allah menjanakan ketujuh-tujuh getaran gelombang tenaga warna pelangi ini bergetar dan memancar bagi keharmonian semua sistem rohani dan jasmani dimana setiap manusia memilikinya. Namun begitu kita memiliki kecenderungan menggunakan satu medan tenaga secara berlebihan atau dalam kekerapan yang tinggi. Seterusnya menjanakan perwatakan yang tersendiri dan unik. Gelombang warna ini lebih terpancar keluar dan dapat dilihat pada medan gelombang elektromegnetik di sekeliling tubuh yang dinamakan sebagai aura.
Sekian untuk perkongsian ilmu kali ini. Jumpa lagi
Sumber rujukan :Rahsia Aura Diri (Internet)

No comments:

Post a Comment