Wednesday, October 12, 2011

Solat : Lambang Mikraj Hamba dengan Tuhan

Assalamu'alaikum wwt.

Kali ini saya tergerak untuk memperkatakan bab solat.



Solat merupakan tiang agama dan merupakan kewajipan terpenting bagi setiap umat Islam. Barang siapa mengerjakan solat, bererti menegakkan agama dan sebaliknya, barang siapa meninggalkan solat (secara sengaja) bererti meruntuhkan agama.

Malah amalan yang mula-mula ditanya di Padang Mahsyar nanti ialah solat. Jika pertanyaan tentang solat berjaya (yakni dikerjakan di dunia ini), maka perhitungan amalan seterusnya pun pasti berjaya dan mudah, begitulah sebaliknya jika ditinggalkan maka susahlah nasib kita.

Solat merupakan ibadah yang diterima secara langsung oleh Nabi kita Muhammad SAW. sewaktu peristiwa Isra' dan Mikraj. Solat 5 waktu sehari semalam sewajarnya dikerjakan dengan hati yang ikhlas sebagai lambang mikraj hamba kepada tuhannya. Tiada hijab yang terdinding antara kita dengan tuhan sewaktu bersolat.

Ibadah solat sebenarnya mampu membendung diri kita daripada melakukan maksiat. Kadang-kadang kita lihat ada orang yang bersolat tetapi masih melakukan maksiat..mengapa? Itu tandanya ibadat solat yang dilakukan oleh mereka masih belum sempurna...ya, masih belum sempurna.

Solat sebenarnya ada tingkatan tersendiri iaitu mengikut syariat, tarikat, hakikat dan makrifat. Kesemua tingkat ini mesti disepadukan menjadi satu. Ada orang yang kononnya sudah mengenal diri , tidak mahu mengerjakan solat. Dikatakan ibadat solat itu syariat sahaja (atau kulit ). Mereka solat pada taraf hakikat dan makrifat sahaja. Itu sebenarnya tidak betul dan tidak mengikut syariat nabi kita. Sedangkan nabi kita solat sehingga bengkak-bengkak kakinya.

Mengikut jalan hakikat (mengenal diri), carilah 'solat daim' atau solat berkekalan sepanjang masa dan ketika, baik ketika tidur mahupun jaga. Bab ini kena belajar dan mengadap guru mursyid. Jangan main ikut-ikut sahaja, nanti tersesat jalan..

Sekian sahaja perkongsian pada kali ini. Insya-Allah bersambung lagi.

No comments:

Post a Comment