Tuesday, October 25, 2011

Kembara Ilmu diteruskan

Assalammu'alaikum wwt.

Terima kasih kerana masih sudi dan setia mengikuti blog saya ini. Semuga kita semua dirahmati Allah di dunia dan di akhirat.

Tulisan kali ini adalah mengenai kembara saya memburu ilmu Allah. Terbaru, pada hari Isnin 24/10/2011, saya berkesempatan dan dengan izin Nya jua, dapat  menadah ilmu dengan Ustaz Wan Asrul iaitu pengasas Terapi Islam Al Fatah (TIAF) di Kuantan.

Alhamdulillah, banyak rahsia tersembunyi yang dibongkar dan dikupas sehingga jelas. Mengambil satu contoh ialah berkenaan dengan sebutan 'Bismillahirrahmanirrahim'. Apakah  hakikat sebutan setiap huruf tersebut? Huruf  'ba'  'sim'  'mim'  'alif'  'lam'  'lam'  'ha' (Bismillah) tersirat seribu pengertian dan hikmah yang amat besar. Lantaran itu, bagi yang sudah tahkik dan tenggelam dalam lautan 'bismillah' sudah memadai kalimah ini dalam urusan sehariannnya..Sedangkan nabi Muhammad SAW sendiri bersabda (maksudnya) setiap perbuatan / pekerjaan yang tidak dimulai dengan bismillah, tiada keberkatan baginya.

Saudara pembaca,

Ini baru bab bismillah, saya sudahpun bungkam. Belum lagi bab bab yang lebih jauh. Belum lagi menyelami bab syariat, tarekat, hakekat dan makrifat. Menyebutnya mudah, tetapi memahami dan membawa dalam amalan kehidupan seharian....itulah yang sukar.

Nak kenal Allah, kena kenal dan kasih terlebih dahulu kepada Nabi Muhammad SAW. Nak kasih kepada baginda, kenalah mengikut jalan yang dibawanya zahir dan batin. Nak kenal Allah, kena kenal Diri sendiri terlebih dahulu. Bagaimama? Carilah guru dan belajarlah....janganlah kedekut  dengan masa dan wang ringgit. Berkorbanlah sedikit, untuk kebahagiaan dikemudian hari.

Janganlah terlalu terpesona dengan keindahan dunia yang menggoda ini. Ambillah sekadar keperluan sahaja bukannya sebagai matlamat. Lihatlah contoh baginda dan sahabat-sahabatnya dalam membahagikan urusan dunia dan urusan akhirat. Lebihkan akhirat daripada dunia...Dunia jambatan akhirat atau dunia ladangnya bagi akhirat. Fikir dan fahamkanlah..

Sekian untuk perkongsian kali ini. Jangan lupa, ikuti blog saya seterusnya.....

No comments:

Post a Comment