Monday, December 24, 2012

AL MU’ALIJ AL-ANSARI

Sedikit Catatan Perjalanan....
Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana mempermudah aku menuntut ilmu. Sebenarnya bukanlah mudah untukku mempelajari ilmu perubatan Islam di Darul Ansar sehingga tamat selama setahun. Segala penat lelah, tenaga dan wang ringgit aku ketepikan demi menyahut tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah.
Pada tanggal 23 Disember 2012 (Ahad), rakan-rakan ikhwan Darul Ansar dari seluruh Malaysia telah menerima Diploma Perubatan Islam dalam satu majlis yang begitu bermakna. Majlis kali ke-4 tersebut berlangsung di Pusat Dakwah Islamiah, Seremban, Negeri Sembilan. Kami, para ikhwan Darul Ansar diberi tauliah dan gelaran khas iaitu Al-Mualij Al-Ansari.  Bererti kini, kami semua memikul amanah mengangkat dan memartabatkan Pengubatan Islam yang suci. Bukanlah mudah tugas ini.....banyak cabaran dan dugaan, semoga Allah jua membantu kami. Semuga Allah membalas jasa Tuan Guru (TG) Muhamad Rajab Akmal bin Abdul Halim Al-Idrisi yang sanggup turun mengajar kami bermula Januari 2012 sehingga Disember 2012. TG bukan sahaja menurunkan ilmu perubatan, malah membimbing kami di dalam Tareqat Al-Muhammadiyah Al-Idrisiyah Al-Ahmadiyah As-Syazuliyah.
Rakan-rakan sepengajianku di Temerloh seramai 21 orang merupakan perintis pertama Darul Ansar di Negeri Pahang. Insya-Allah, pengambilan sesi ke-2 akan diadakan pada 20 Januari 2013 (Ahad) akan menyusul dan diharapkan mendapat sambutan memberangsangkan. Semoga kemesraan dan keserasian yang telah kami pupuk selama setahun akan berterusan. Usaha yang telah dirintis oleh Ustaz Rozi tidak akan kami lupakan..kepada sesiapa sahaja terutamanya di sekitar Temerloh dan Jengka marllah datang belajar pada sesi ke-2 nanti. Hubungi Ustaz Rozi di talian 019 988 5781
Berbalik kepada pengajian kami di Darul Ansar, terdapat Lapan modul yang telah kam ikuti menerusi kitab Tibb Al-Idrisi Al-Ansari iaitu :
Modul 1 : Hakikat Kejadian Jin
Modul 2 : Rawatan Sihir
Modul 3 : Rawatan Ain dan Pukau
Modul 4 : Pagar Rumah
Modul 5 : Kelebihan Ayat dan Surah  Pilihan
Modul 6 : Rawatan Penyakit dengan Doa
Modul 7 : Kelebihan Zikir
Modul 8 : Bekam dan Pengubatannya.


Sekian sahaja catatan daripada hamba yang fakir.....Al-Mualij Al-Ansari

No comments:

Post a Comment