Monday, April 15, 2013

Derita Penyakit Resdung

Apa itu Resdung?

Gejala Penyakit Resdung

Penyakit resdung atau sinutisis merupakan sejenis penyakit yang berbahaya jika tidak dirawat dengan segera. Resdung merujuk kepada terjadinya keradangan pada rongga sinus.  Sinus merupakan rongga atau ruang udara yang berada pada tulang muka. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan disalurkan ke dalam hidung. Jika saluran daripada sinus ini tersumbat, lendir akan berkumpul dan rongga sinus menjadi tempat pembiakan yang baik bagi kuman.



Lazimnya pesakit resdung akan mengalami simptom gatal-gatal di bahagian muka dan hidung. Mereka berasa seolah-olah ada benda halus merayap-rayap di bahagian tersebut. Penyakit resdung adalah disebabkan sejenis virus atau kuman yang begitu halus berupa hama. Kuman Inilah yang menyebabkan kita berasa seperti ada benda yang merayap-rayap di bahagian muka dan hidung.
Tanda-Tanda Penghidap Resdung:
·         Hidung tersumbat dan berbau busuk
·         Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung
·         Hidung kerap berair walaupun tidak selsema
·         Kerap bersin terutama di waktu pagi
·         Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata
·         Sakit tekak sacara berpanjangan serta berulang
·         Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan
·         Kerap sakit kepala atau migrain

Tanda-tanda diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan. Sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.
Kepada anda yang mengalami tanda resdung seperti di atas, cepat-cepatlah bertindak sebelum penyakit resdung anda menjadi lebih kronik. Oleh itu bertindaklah segera, cegah sebelum parah dapatkan rawatan anda sekarang.

Kaedah dan Rawatan Penyakit Resdung
Dalam perubatan alopati, beberapa kaedah rawatan dan pengesanan sering dilakukan seperti pengambilan ubat anti alahan dan antibiotik, melakukan terapi nyahsensitif, pembedahan membesarkan rongga hidung, radioterapi dan menyedut wap air panas bercampur mentol. 
Dalam rawatan Islam, rawatan menerusi doa, bekam menggunakan kain lilin dan pemgambilan herba boleh dilakukan. Saya berpendapat bahawa kuman atau virus resdung ini berpunca daripada angkas jin/syaitan yang suka menyakitkan manusia.  Sifatnya yang seni iaitu boleh berjalan di dalam aliran darah memudahkannya merebak. Oleh itu kombinasi ayat-ayat suci al-Quran merupakan penawar yang paling ampuh untuk membunuh kuman resdung tersebut.
Untuk rawatan penyakit resdung, kombinasi doa berikut boleh dibaca;
1.      Penawar Seibu Guna (Surah al-Fatihah)



2.      Selawat Syifa’



3.      Selawat Tafrijiyyah



4.      Baca Doa Penghilang Kesakitan sambil tangan kanan memegang hidung


5.      Baca 7 kali ayat berikut sambil tangan kanan memegang hidung (Surah al-Isra' ayat 82)

   Untuk rawatan terlebih baik  saya biasanya menggunkan bahan rawatan yang dinamaka bekamasap atau bekam kain lilin.  Di sini saya tidak dapat menulis mengenai cara membuat bekam kain lilin tersebut.. kaedah bekam kain lilin ini sangat berkesan untuk mengeluarkan kuman atau hama resdung... insyaAllah akan bersambung nanti.

No comments:

Post a Comment