Sunday, November 25, 2012

MEMPERBAHARUI IKRAR SILAT CEKAK

SILAT CHEKAK SILAT PAPAN SEKEPING
Logo rasmi
Assalamu’alaikum wwt.
Pemergian Allahyarham Guru Utama Silat Cekak Malaysia ke-2 iaitu Ustaz Ishak bin Itam (Pak Ak) pada 13 Mac, 2012 meninggalkan kesan mendalam kepada diri saya. Saya sangat menyayangi dan menyanjung tinggi jasa beliau yang telah mendidik dan membimbing diri ini sebagai pengamal silat Cekak. Saya telah menjadi muridnya mulai tahun 2000.
Dalam artikel terdahulu saya telah menyentuh serba sedikit berkenaan penglibatan saya di dalam Silat Cekak Malaysia (sila rujuk).
Pada saya, silat Cekak amat istimewa dari segi kekemasan buah dan kuncian serta amalan zahir dan batin yang selari dengan ajaran Islam sejati.
Perpecahan Silat Cekak
Siat Cekak yang dibawa dan dizahirkan oleh Almarhum Ustaz Hj. Hanafi bin Ahmad pada 19 Ogos, 1971 telah menyaksikan perpecahan yang hebat, sejak dari zaman Almarhum masih hidup lagi sehinggalah pada ketika ini.
Pada hari ini silat Cekak telah berpecah kepada EMPAT  nama berbeza yang dipimpin oleh Empat guru berbeza, iaitu:
1.      SILAT CEKAK HANAFI (Guru : EN. MARWI BIN LATIF)
2.      SILAT CEKAK PUSAKA USTAZ HANAFI (Guru : MD. RADZI HAJI HANAFI)
3.      SILAT CEKAK MALAYSIA (Guru : DATUK HJ.MAIDEEN BIN KADIR SHAH)
4.      SILAT CHEKAK SILAT PAPAN SEKEPING (Guru : MOHD SOLEH BIN HUSIN)
Tentang maklumat lanjut keempat-empat silat Cekak tersebut, saudara bolehlah melayari web berkenaan.

Pendirian saya

Secara rasminya pada 16 November, 2012 (Jumaat), saya telah memperbaharui ikrar (baiah) bersama Guru Mohd Soleh bin Husin iaitu guru Utama & Presiden Silat Chekak Silat Papan Sekeping. Ada sebab tersendiri saya memilih silat ini sebagai menyambung silatturahim silat Cekak setelah pemergian Allahyarham Pak Ak.

YM. Mohd Soleh bin Husin

Dengan ikrar tersebut, saya akan meneruskan perjuangan Silat Chekak Silat Papan Sekeping sama ada secara langsung ataupun tidak langsung. Yang penting saya mahu bersama jemaah persilatan ini.
Kepada sahabat-sahabat seperjuangan silat Cekak, marilah kita menyambung  kembali silatturahim silat Cekak yang diasaskan oleh Allahyarham Ustaz Hanafi. Ibarat kata “Patah tumbuh hilang berganti”.

Kita bersilat bukan kerana silat,
Kita bersilat kerana agama.
Kita bersilat bukan kerana silat,
Kita bersilat kerana Allah.
Sekian untuk paparan ringkas kali ini.

No comments:

Post a Comment