Follow by Email

Monday, May 27, 2013

Menjejak Sanad Reiki

Saudara pembaca yang dihormati,

Saya pernah menyelidik dan membaca artikel mengenai ajaran tenaga dalam reiki. Saya pun pernah terpengaruh untuk belajar ilmu unik ini khasnya dalam menambah khazanah ilmu perubatan, namun entah mengapa hati ini berasa berat untuk belajar reiki ini. Seakan ada suatu yang tidak kena dengan sanad ilmu reiki ini.

Kepada pengamal reiki (khasnya yang beragama Islam), saya sarankan agar tinggalkan sahaja ilmu ini kerana sanadnya meragukan.. banyak lagi ilmu yang bermanfaat yang boleh kita pelajari.

Saudara pembaca boleh membaca dan merenung sendiri artikel yang saya petik dari salah satu blog berkenaan ilmu reiki di Malaysia ini...

Bacalah dengan mata hati dan iman...

Reiki berasal dari bahasa Jepun. Reiki adalah gabungan dari kata ‘Ray’ yang bererti alam semesta dan ‘Ki’ bererti energi/tenaga. Dengan kata lain Reiki adalah energi alam semesta atau biasa disebut para pengamal Reiki sebagai Energi Ilahi dan mempunyai tingkat getaran yang sangat tinggi juga energinya sangat halus dibanding energi Prana atau energi tenaga dalam lainnya. Orang yang pertama kali menemukan Reiki kembali adalah Dr.Mikao Usui pada tahun 1923 di Jepun ketika bermeditasi selama 21 hari di Gunung Kurama. Ada juga sumber yang mengatakan Reiki sebetulnya sudah dipergunakan para Pendeta Tibet jauh sebelum Master Mikao Usui menemukan Reiki.

 
Dr. Mikao Usui

Pada hari-hari terakhir beliau bermeditasi, beliau telah dianugerahi kemampuan untuk menyembuhkan diri sendiri dan orang lain. Pernah terjadi ketika beliau sakit perut kerana telah berlapar selama 21 hari beliau memegang perutnya maka tiba-tiba tangannya panas dan merasakan ada yang mengalir dan sakit perutnya mereda, juga pada saat ia berjalan dan tersepak batu hingga kakinya berdarah maka ia memegang kakinya dan penyembuhan terjadi. Diberitakan Dr.Mikao Usui juga sempat menyembuhkan seorang nyonya pemilik rumah makan yang sakit gigi. Hingga ia akhirnya sedar bahwa ia mendapat suatu kekuatan dalam penyembuhan dan akhirnya diajarkan pada murid-muridnya dan terbentuk aliran Reiki yang bernama Reiki Usui.



Sebenarnya pada awal sistem ‘Reiki’ ditemukan, Sensei Usui tidak menamakannya dengan istilah “Reiki”, beliau menyebutnya dengan istilah “Metode Untuk Mencapai Manusia Sempurna”, sedangkan murid-muridnya menyebut sistem ini dengan istilah “Usui Do” atau “Usui Teate”.
Istilah “Reiki” sendiri sebenarnya pertama kali digunakan oleh beberapa orang murid Sensei Usui yang hanya mempelajari sebahagian aspek yang diajarkan oleh Sensei Usui (sepeninggal Usui tiada, mereka membentuk perkumpulan Usui Reiki Ryoho Gakkai ). Reiki sebuah sistem penyembuhan yang sangat sederhana dengan penyaluran energi kehidupan/energi alam semesta yang diterapkan dengan asas pemasrahan diri pada kekuasaan Tuhan Yang Maha Esa.

Reiki bukanlah agama atau segala hal yang berhubungan dengan itu. Seni penyembuhan terdapat hampir di semua kebudayaan dan tradisi di seluruh dunia. Reiki adalah kesatuan dari semua konsep tersebut, yang sekarang telah dapat diterima di seluruh dunia. Reiki mengajarkan kasih sayang dan keharmonian. Reiki adalah keharmonian dengan alam dan dapat digunakan untuk membantu penyembuhan manusia, tumbuhan, dan binatang, dan dapat juga membantu kemurnian dan keharmonian air dan udara.


Gaya Perawatan Reiki

Pelbagai kebudayaan dan tradisi yang terdapat dalam masyarakat pada hakikatnya adalah metode Reiki itu sendiri. Teknik Penyembuhan Reiki adalah sebuah bentuk penyembuhan yang “Tidak Konfrontatif” meringankan berbagai masalah dan trauma yang berbeza dengan cara yang sangat lembut. Kerana sifatnya yang universal, Reiki dapat dipelajari oleh siapapun, tanpa memandang agama, keyakinan, usia, mahupun tingkat spiritual seseorang . Semua yang anda perlukan adalah niat yang tulus untuk menyembuhkan dan disembuhkan.

Salah satu keunikan seni penyembuhan Reiki adalah, Reiki berkerja di setiap tingkat penyembuhan dalam diri seseorang yang meliputi tubuh fizik, emosi, minda dan spiritual. Dengan kata lain Reiki menyembuhkan secara menyeluruh (holistic). Selain itu Reiki juga mempunyai kecerdasan tersendiri, di mana energi Reiki akan bekerja sesuai dengan keperluan tanpa harus diarahkan dengan usaha yang keras seperti dengan menggunakan teknik lain/aliran lain. Energi Reiki juga dapat dikirimkan dari kejauhan dan bahkan melintasi ruang waktu dan tempat (antara negara & benua).

Sistem Reiki berkembang dan disebarkan dengan sistem penyelarasan atau attunement. (dalam bahasa Jepun, disebut Reiju, yang bererti ‘menerima energi). Sekarang telah dipelajari jutaan orang diseluruh dunia.

Kesimpulan:

Sesuatu yang nampak baik, belum tentu baik
Sesuatu yang nampak hebat, belum tentu hebat
Sesuatu yang  nampak benar , belum tentu benar

Selidik dahulu sesuatu ilmu dengan orang yang arif, agar tidak tersesat jalan.
Sesat di hujung jalan, kembali semula ke pangkal jalan..

Sekian, mudah-mudahan info ini bermanfaat kepada kita semua yang sedang mencari jalan pulang yang benar dan hakiki.




No comments:

Post a Comment